Thursday, November 25, 2010

Home » , , , , , » Kisah Seorang Ibu Yang Mengguris Hati Semua ORANG! Jom baca..!

Kisah Seorang Ibu Yang Mengguris Hati Semua ORANG! Jom baca..!

Nasihat : Sediakan Sekotak Tisu Sebelum baca , ok.
satu...dua...baca!
Kata orang..mummy yang melahikanku ke bumi ni..betul ke?
bukan betul ke! memang MUMMY yang lahirkan aku..
kenapa oh! Sern berkata demikian...? Hayatilah...
Bila dahaga, yang susukan aku....mummy.
Bila lapar, yang suapkan aku..mummy.
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku..mummy.
Bila bangun tidur, aku cari..mummy.
Bila nangis, orang pertama yang datang ..mummy.
Bila nak bermanja, aku dekati....mummy.
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah..mummy.
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya..mummy.
Bila merajuk, yang memujukku cuma..mummy.
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah..mummy.
Bila takut, yang tenangkan aku..mummy.
Bila nak peluk, yang aku suka peluk..mummy.
Aku selalu teringatkan ..mummy.
Bila sedih, aku mesti call..mummy.
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu..mummy.
Bila takut, aku selalu panggil... "mmummy! "
Bila sakit, orang paling risau adalah..mummy!
Bila buat hal, yang marah aku dulu..mummy!
Bila ada masalah, yang paling risau..mummy!
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni..mummy!
Yang selalu masak makanan kegemaranku..mummy!
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku...mummy!
Yang selalu berleter kat aku...mummy!
Yang selalu puji aku...mummy!
Yang selalu nasihat aku...mummy jugaaaa!
cerita renungan bersama:Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong buang sampah : RM1.00
3 Tolong kemas bilik : RM2.00
4) Tolong siram bunga : RM3.00
5) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM13.00


Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA


Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu lalu memeluknya... 
Moral dari cerita tu, jangan lah kita berkira dengan pengorbanan kita kepada orang tua kita..sesungguhnya, mereka lebih banyak berkorban demi kita.
 Ingat, SYURGA DI BAWAH TELAPAK KAKI IBU kita..
#MUMMY TERCHENTA. NO ONE CAN REPLACE HER IN MY HEART#

P/S : Kalau oh!Sern tulis note tu, lama dah melayang kuali mummy kat dapur tu..kih3...

2 comments:

  1. huhu... kisah teladan yg menarik....
    sayangilah ibu kita..
    pengorbanannya tidak akan mampu kita balas smpai bila2...

    ReplyDelete

Doakan Sern jadi kurus!